Te gast bij de regionale kwartiermakers Riek en Riek Schuitemaker ziet Eric Junge (midden) ook in de Achterhoek volop kansen voor zijn vrijwilligersinitiatief. Foto: Eric Klop
Te gast bij de regionale kwartiermakers Riek en Riek Schuitemaker ziet Eric Junge (midden) ook in de Achterhoek volop kansen voor zijn vrijwilligersinitiatief. Foto: Eric Klop

Non-profit initiatief voor dagtochten uitgerold over Achterhoek

Algemeen

ZELHEM/REGIO - Een stedentrip naar Antwerpen, varen in de Biesbosch, zwemmen in het Thermaalbad van Arcen, een bezoek aan de Rotterdamse Havendagen. Dat kan allemaal tegen een gunstige prijs dankzij de vereniging 'Groengrijs', waarvan een van de vier touringcars nu ook is neergestreken in de Achterhoek. "Dé mobiele ontmoetingsplaats voor alle leeftijden, met vrijwilligers achter het stuur en als gastvrouw."

Door Eric Klop

'Non-profit' luidt het toverwoord. Riek en Eric Schuitemaker uit Zelhem zijn samen met Henk en Truus (Ruurlo), Bennie en Miranda (Lichtenvoorde) en Eef uit Megchelen de regionale vrijwilligers die naast subsidies en sponsoring de voordelige tarieven mogelijk maken. Met een bus die van vele gemakken is voorzien, zodat ook ouderen en mindervaliden kunnen rekenen op een gerieflijk dagje uit, inclusief een kopje koffie en een lunch. "Waarbij gezelligheid de boventoon voert. Ontzettend leuk om dit te kunnen begeleiden en met een vrolijk gezelschap op stap te zijn. We krijgen voor onze inzet een hoop terug."

Het initiatief van de Groengrijs bus ontstond zo'n zes jaar geleden in Amsterdam-zuid. Daar woont Eric Junge, in het dagelijks leven controller bij het Ministerie van Justitie & Veiligheid. "Bij mij om de hoek is een zorgcentrum gevestigd", vertelt de 59-jarige rijksambtenaar. "Tijdens een open dag sprak ik het management. Over schaarste in de zorg. Geen geld meer voor leuke dingen, zoals dagtochten. Dat bracht mij op een idee. Ik heb het groot rijbewijs. Behaald in militaire dienst en tijdens mijn studententijd in praktijk gebracht op Amsterdamse spitsbussen. Heerlijk werk! Heel af en toe terug op de bok, dat leek me wel wat. Ik tikte uit eigen geld en met een klein subsidie van het stadsdeel een touringcar op de kop via Marktplaats. Onder de vergunning van een busbedrijf kon ik de bewoners van het zorgcentrum een leuk dagje uit bezorgen."

Chauffeur en passagiers genoten. Totdat de firma onder wiens vlag Junge reed failliet ging. "In 2012. Het beheer van de bus werd een enorme toestand. Maar toen kwam de ondernemer in mij boven. Ik richtte een vereniging op waarvan sociaal-maatschappelijke organisaties lid konden worden. Zij werden zo gezamenlijk eigenaar van de bus, hetgeen voldeed aan de vergunningscriteria. Ondanks aanhoudende klachten uit de branche, onder wiens duiven wij zouden schieten, werd uiteindelijk een eigen vergunning in de wacht gesleept. Een door mij gevolgde opleiding, fondsen en subsidies deden de rest. Nu een jaar of drie is Groengrijs een volwaardige speler op de markt van bus-excursies. Maar wel geheel op non-profit basis."

De gehele hoofdstad maakte gaandeweg gebruik van het aanbod. Oud, inmiddels ook jong, individueel of in groepsverband via onder meer zorgcentra en buurthuizen. En met de Amsterdamse Stadspas extra voordelig ook mogelijk voor minima. "Tegen eenzaamheid en voor sociale samenhang", schetst Eric Junge de grootste gemene deler. "Dit initiatief verbindt mensen. Stimuleert de zelfredzaamheid, want er ontstaan, zo heeft de ervaring geleerd, netwerkjes waarop alleenstaanden eventueel een beroep kunnen doen. Er zijn zelfs relaties uit voortgekomen." Hij liet zich dan ook niet uit het veld slaan toen zich een nieuwe drempel opwierp. Hoofdstedelijk milieubeleid leek roet in het eten te gooien. De inmiddels twee touringcars van de verenging mogen binnenkort het centrum niet meer in. Ze zijn nu vervangen door bussen die zich wél aan de eisen van luchtkwaliteit houden. "Daar staan we achter", benadrukt Junge. "Uiteindelijk willen we alleen nog maar met 'schone' autobussen rijden. Vandaar ook onze naam: grijs voor ouderen, groen voor jongeren. En bovenal duurzaamheid."

De oude exemplaren zijn elders in het land doorgaans nog wel toegestaan. De een kreeg via bemiddeling van een daar wonende chauffeur een uitvalsbasis in Amersfoort. Contacten van een in de Keistad gevestigde zorgserviceorganisatie met het Achterhoekse Kruiswerk brachten het initiatief afgelopen voorjaar naar deze regio, waar in Ruurlo de derde standplaats voor een groengrijs bus werd gevonden. En zich voldoende vrijwilligers aandienden om daadwerkelijk te kunnen starten. Zelhemmers Riek en Eric Schuitemaker zijn twee van hen. Hij (71) was jarenlang chauffeur bij de KLM en heeft van zijn beroep nu z'n hobby gemaakt. Zij (67) was bibliothecaris bij wie het organiseren en coördineren in het bloed zit. Na een bijeenkomst van de vereniging Groengrijs bij het Kruiswerk in Doetinchem besloten ze gehoor te geven aan de oproep om het initiatief op vrijwillige basis en met centrale aansturing vanuit Amsterdam uit te helpen rollen over hun geboortestreek.

Daar heeft het stel geen centje spijt van. Ook Groengrijs Achterhoek bleek binnen de kortste keren een enorm succes. De dagtochten, veelal geïnitieerd door de Amsterdamse Thea Seinen die ooit behoorde tot de nationale top-10 van tuinspecialisten, voerden de deelnemers inmiddels onder andere naar Soestdijk en de Weerribben. Ook cultuur-, natuur- of aan gezondheid gerelateerde uitjes die zijn aangedragen door het Achterhoekse Kruiswerk vinden regelmatig plaats. "Iedereen kan mee", werft Riek Schuitemaker. "Ook wie slecht ter been is. Want voor rolstoelers heeft de bus een lift en er kunnen eventueel enkele zittingen worden verwijderd. In de opstapplaatsen zijn we flexibel. Desnoods maken we zelfs een lusje door de Liemers. Nee, de bus heeft geen toilet. Dat brengt chemische rotzooi met zich mee en is milieutechnisch dus verre van groen. We stoppen onderweg dan wel een keertje extra. Want jagen is er niet bij. We nemen de tijd en er is de nodige persoonlijke aandacht, iets waarmee Groengrijs zich naast de lagere tarieven eveneens onderscheidt van de reguliere dagtochten."

Eric Junge noemt zijn sociaal-maatschappelijk geesteskind een gat in de markt. "Door de kosten hebben dergelijk activiteiten vanuit de zorg steeds minder plaats. Omdat onze vereniging zowel qua bestuur als organisatie en uitvoering louter met vrijwilligers werkt, is ons aanbod goedkoper." Hij hoopt dat mensen die zin hebben in een gezellig uitstapje op den duur nóg voordeliger kunnen instappen. "We zijn in gesprek met een aantal Achterhoekse gemeenten om aan de hand van een soort stadspas zoals die ook in Amsterdam bestaat de financiële drempel eventueel verder te verlagen. De eerste contacten in Doetinchem, Winterswijk en Zutphen waren veelbelovend!."

Meer weten over Groengrijs, de dagtochten die aanstaande zijn en een terugblik op eerdere uitjes? Kijk op de website en klik door naar Achterhoek. Informatie per telefoon of e-mail kan ook via Riek Schuitemaker op 0314-622506 of schuitemaker.zelhem@concepts.nl. Wie als chauffeur, gastvrouw of anderszins een steentje bij wil dragen is eveneens welkom zich te melden.


www.grijsgroen.com

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant