Joop Groot Nuelend met zijn blauwe 'La Petite Rosalie'. Foto: Jan Hendriksen.
Joop Groot Nuelend met zijn blauwe 'La Petite Rosalie'. Foto: Jan Hendriksen. (Foto: )

'Petite Rosalie' zoeft over Vordense wegen

Gerestaureerde en nagebouwde Citroen van Joop Groot Nuelend is een plaatje

Door Jan Hendriksen

VORDEN - Het is een bezienswaardigheid op zich. De auto die Vordenaar Joop Groot Nuelend in de afgelopen anderhalf jaar restaureerde en 'afbouwde' naar het origineel uit 1932. Nu de voorjaarszon zich steeds vaker laat zien kan men Joop ook steeds vaker met zijn blauwe Petite Rosalie op de plattelandswegen rondom Vorden tegenkomen. Met enige regelmaat 'toert' hij namelijk met de opvallende auto rond.

Oldtimers, sleutelen en techniek. Het zijn drie van de vele passies van Joop Groot Nuelend (74). En die vielen in de afgelopen anderhalf jaar samen. Hij haalde samen met een neefje eind december 2017 de oude Citroën uit een schuur ergens ten zuiden van Brussel weg. "Leuk detail. Citroën begon precies honderd jaar geleden in Frankrijk met de bouw van auto's. In 1932 zijn ze gestart met het model 8CV. Eind 1932 heeft men deze auto uit de productielijn gehaald en omgebouwd tot een racer. Die kreeg toen de naam van 'La Petite Rosalie'. Naar alle waarschijnlijkheid vernoemd naar een vrouw van een racecoureur uit die tijd", zo vermoedt Groot Nuelend. Met deze racer heeft men op de racebaan in Monthlery bij Parijs in 134 dagen en nachten een testrit van 300.000 kilometer afgelegd waarbij alleen olie en benzine mochten werden bijgevuld en wat smeernippels van vet mochten worden voorzien. "Deze prestatie is tot op de dag van vandaag nooit door een ander merk verbeterd", aldus de Vordense autoliefhebber.
In 2012 kocht Groot Nuelend een Citroën Rosalie in onderdelen. "Deze was van december 1933 en na de restauratie in 2014 heb ik die ook rijdend gemaakt. Maar ik kende ook het verhaal van de 'La Petite Rosalie' en dacht dat dit een leuk project zou zijn. Bij toeval kwam ik een half gerestaureerde Rosalie in België tegen. Dit was een type 8CV uit 1932 en ook uit december zoals de Petite Rosalie ook was."

Verwoest
De originele Petite Rosalie bestaat niet meer. Die is door brand verwoest. "Maar de Fransen hebben er weer een nagebouwd en die staat in een museum in Parijs. Een Fransman heeft de uitwendige maten op tekening gezet en van die tekening heb ik mijn Petite Rosalie nagebouwd." Met de ongerestaureerde Rosalie ging Groot Nuelend naar de Rijks Dienst Wegverkeer (RDW) om de originaliteit te kunnen laten vaststellen. "Ik heb de tekening laten zien en verteld wat mijn plannen waren. Er moesten enkele kleine wijzigingen worden doorgevoerd. Zo moesten de scherpe voor- en achterkant worden aangepast worden en er moesten spatborden op. Tevens hebben ze bij de RDW op alle belangrijke onderdelen labels bevestigd met nummers om te voorkomen dat een auto uit verschillende auto's worden samengesteld. De koets mocht ik compleet wijzigen", zo verklaart Groot Nuelend.

Kentekenbewijs
Begin maart was het dan zover. Toen kon Joop Groot Nulend zijn Petite Rosalie laten keuren bij de RDW en een nummer laten slaan in het chassis. Joop: "De keuring verliep erg vriendelijk en ik kreeg zelfs een schouderklopje van de keurmeester. Met wat meer moeite kreeg ik de naam 'La Petite Rosalie' op het kentekenbewijs. En dat laatste is ook wel heel erg leuk."

Trots
Voor zover bekend zijn er volgens Groot Nuelend vier van deze auto's in Frankrijk gebouwd en een in Tsjechië. En nu dus ook één in Vorden. Dat is toch wel uniek. En daar is Joop Groot Nuelend dan ook best een beetje trots op.
In de komende maanden is Joop op uitnodiging op enkele manifestaties met zijn Petite Rosalie te bewonderen. "Maar diverse uitnodigingen heb ik inmiddels ook afgeslagen. Het moet wel leuk blijven."

Voor een film van de race van de 'La Petite Rosalie' in 1932 zie onderstaande website.

http://grootnuelend.nl/?page_id=86

Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten