Jong racetalent Bastiaan van Loenen start 2020 in de Formule Renault. Foto: Liesbeth Spaansen
Jong racetalent Bastiaan van Loenen start 2020 in de Formule Renault. Foto: Liesbeth Spaansen

Jong racetalent Bastiaan van Loenen gaat gas geven

BRONCKHORST – Bastiaan van Loenen (15) staat voor een uitdaging. Kan hij van start in de Formule BRL? Het racetalent behaalde in 2015 met karten het Nederlands Kampioenschap en was in 2019 succesvol in Italië, waar hij het Olympische goud behaalde. In dat jaar was hij de jongste coureur met een autosportlicentie. "Nu ben ik te groot en te zwaar voor het karten", laat hij weten. "Daarom ga ik in het aankomende seizoen racen in de Mazda Cup en de Formule Renault. Maar liefst start ik in de Formule BRL, maar daar zoek ik nog sponsoren voor."

Door Liesbeth Spaansen

Bastiaan heeft het racen al vroeg geleerd van zijn vader Alex van Loenen, die in de Formule Renault reed. "Hij ging als baby al mee naar autocrosscircuits en kartbanen", vertelt Alex. "Als vijfjarige jongen begon hij in Eefde met kartlessen op zondagmorgen."

Op zijn twaalfde leerde Bastiaan al autorijden. In de achtertuin. Zijn vader kocht een klein autootje voor hem. "Heel veel draaien, koppelen en gasgeven", weet Bastiaan nog goed. "Raceauto's hebben geen koppeling, maar zijn sequentieel. Ontkoppelen hoeft dus niet, maar ik moet wel zelf schakelen." Natuurlijk weet Bastiaan dat ook hij gewoon rijlessen moet nemen voor zijn autorijbewijs. "Op het circuit gaat ze allemaal dezelfde kant op. In het verkeer is dat wel anders", lacht hij.

Het jonge racetalent maakte jarenlang veel progressie. Hij kan en wil niet meer terug. Om te kunnen deelnemen aan grotere racewedstrijden moest hij de KNAF Internationale Licentie behalen. "Dat is een cursus van twee dagen, waarna Bastiaan moest afrijden. Hij won de race als afsluiting van de cursus als snelste deelnemer", vertelt Alex trots.

Dat hielp Bastiaan toch niet toen hij werd aangehouden tijdens een verkeerscontrole. Hij reed met de scooter naar het Baudartius College in Zutphen. "Ik had me verslapen en was te laat voor school. Ik heb geen scooterrijbewijs, maar ik liet mijn racelicentie zien", lacht hij er nu om. "De agent vond het mooi, maar ik kon toch lopend terug naar school. Mijn vader heeft me later opgehaald." De scooter werd verkocht.

Bastiaan gaat minstens drie tot vier keer in de week naar de sportschool in Bronsbergen, wat op de fietsroute ligt van school naar huis. "Krachttraining is wel nodig om te kunnen racen. Ik doe dit jaar mavo-examen en ga dan naar Zwolle voor de opleiding autocoureur/autotechnicus. Ik wil race-engineer worden. Met dit diploma kan ik werken aan personenauto's, raceauto's en autoraceteams."

Inmiddels heeft Bastiaan zijn eerste simulatortraining in de Formule Renault gehad bij Van Amersfoort Racing in Zeewolde. "Deze simulator is niet alleen een stoeltje, maar een complete auto met beeldschermen rondom. De data wordt bijgehouden en direct wordt gemeld wat fout gaat", vertelt hij. "Het is wel wennen aan de formule auto's, want deze hebben beperkte zitruimte en rijden op slicks banden."

Hij traint met de opleider van Max Verstappen. "Ik heb Max in Parijs ontmoet. Hij zag mijn medaille en vroeg me wat ik had gewonnen", vertelt Bastiaan trots. "Zo hadden we een kort gesprekje over karten."

Met Pasen is de start van het autoraceseizoen in Nederland en zijn de eerste races op Zandvoort. Verder zal hij gaan trainen op de circuits in Venray, Assen, het Duitse Meppen en het Belgische Spa.

Op 8 maart is de eerste test- en trainingsdag op Zandvoort met de Formule Renault, waar Bastiaan van start gaat. Alex vindt het circuit mooi worden. "Zandvoort heeft zoveel meer historie. Echt prachtig. Er is maar één plek voor F1 en dat is daar!"

Bastiaan kent ook het circuit van Spa-Francorchamps. "Ik reed daar mijn allereerste wedstrijd met de Mazda." Voor deze klasse bevat het competitieseizoen acht wedstrijden, waar 45 auto's aan de start staan. Bastiaan staat er dan bij.

Formule BRL is een formuleauto, maar met een kleinschaliger motor. "Deze heeft 400 pk en kan 300 kilometer per uur halen. De Formule Renault kan tot 200-210 kilometer", vergelijkt Bastiaan de beide auto's. Hij vindt dit alles geen probleem; hij gaat gas geven.

Veel tijd wordt besteed aan trainen. Ieder vrij moment van school is Bastiaan te vinden op het circuit. "Doordeweeks trainen is namelijk goedkoper. 's Avonds werk ik dan wel een extra uur door aan mijn huiswerk", zegt Bastiaan. "Ja", zegt Alex, die zijn zoon als begeleider en monteur steunt. "Iedere besparing is er een!"

Bastiaan vult aan: 'Voor de Formule BRL moet ik heel veel trainen, maar ik kan pas rijden voor het kampioenschap als er budget is. Daar is € 50.000 sponsoring voor nodig en dat moet er eind maart zijn.

Alex van Loenen heeft al wat sponsoren gevonden in de directe omgeving. "Maar het zou fijn zijn als grote bedrijven willen praten over sponsoring. Dat is nodig als Bastiaan in het seizoen 2020 wil starten in de Formule BRL. Bedrijven uit de gemeente Bronckhorst kunnen zich aanmelden. Het logo of de naam van het bedrijf krijgt een plek op de auto die geheel wordt 'gewrapt' met de Achterhoekse Vlag."


alexvanloenen@hetnet.nl

06-52491988

Meer berichten