Jules van Kessel (l.) en Martien Pater aan de grote tafel, het hart van Van Sinckel. Foto: Liesbeth Spaansen
Jules van Kessel (l.) en Martien Pater aan de grote tafel, het hart van Van Sinckel. Foto: Liesbeth Spaansen

Jules van Kessel nieuwe voorzitter Van Sinckel

Algemeen

VORDEN – Voorzitter Martien Pater van Stichting Van Sinckel, van de Van Sinckel shop-in-shop aan de Dorpsstraat 15b in Vorden, heeft zijn taak overgedragen aan vicevoorzitter Jules van Kessel. Martien heeft zich jarenlang met enthousiasme ingezet voor de stichting.

Door Liesbeth Spaansen

Stichting Van Sinckel had al vanaf de start het doel om in één winkelruimte verschillende ondernemers hun (streek)producten, cadeaus, kleding, accessoires, decoratie- en woonartikelen te laten presenteren. "Van Sinckel is gerealiseerd in een van de panden die al een aantal jaren leeg stond", aldus afscheid nemend voorzitter Martien Pater. "Het ging om de vitaliteit van Vorden. Het was, en is een mooi concept en het geheel is goed gelukt. Ook andere panden hebben intussen nieuwe invulling gekregen."

De voorzitterstaak is overgedragen aan vicevoorzitter Jules van Kessel, sinds 2,5 jaar in het bestuur naast penningmeester Ed Engbers en manager Riske Legtenberg. "Het past mij wel voorzitter te zijn", meent Jules. "Ik ga verder met het concept. Niet veranderen, wel uitbreiden. Ik heb een aantal ideeën hoe het verder ontwikkeld kan worden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om het verhaal van de Achterhoek te vertellen naast het verhaal van de ondernemer. We willen laten zien wie er achter het product staat en daarom komen er in de winkel informatiepaneeltjes bij."

Van Sinckel startte 4,5 jaar geleden met achttien ondernemers en heeft er inmiddels over de dertig. "Er is wel verloop, maar dat is ook de bedoeling. Hier kun je ontdekken wat het ondernemerschap is", legt Van Kessel uit. "De kunst is om van deze winkel meer te maken dan de som der delen. De meerwaarde voor de ondernemers is de onderlinge verbinding, het leren van elkaars ervaringen."

Aan de ondernemers is gevraagd om lid te worden van de deelnemerscommissie. Daarmee kunnen zij meedenken over een marketing- of ondernemersplan. De stichting ondersteunt hierin. Ook wordt steeds gezocht naar nieuwe ideeën en creativiteit. Het bestuur spreekt momenteel, samen met de manager, alle ondernemers individueel, om met elkaar het 'Van Sinckelconcept' te optimaliseren.

"Van Sinckel geeft mensen een kans om werkervaring op te doen. Dat is een van de ideële doelstellingen van de stichting", benadrukt Martien. "Er zijn vier vrijwilligers die kennis hebben van de producten die in de winkel worden verkocht. We kiezen voor de beleving. Er moet iets gebeuren met de mensen als zij de winkel binnenkomen." Sinds kort heeft een professionele etaleur zich bij het vrijwilligersteam aangesloten. "De etalage is toch het visitekaartje van de winkel, daarna komen de mensen binnen", vertelt Jules. "Maar de mensen zeggen het een leuke winkel te vinden, daar zijn we blij mee."

Door het jaar heen wordt in Van Sinckel aandacht besteed aan extra's zoals de seizoenen en de feestdagen. "De kerstpakketten waren zeker een goed idee." Naast het stomerijdepot is ook het Sociaal Team van de gemeente Bronckhorst in de winkel te vinden. "De grote tafel is het hart van de winkel geworden", besluiten Martien en Jules.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant