De kassamedewerkers bij zowel de Coop als Albert Heijn zitten achter plexiglas. Foto: Coop Vorden.
De kassamedewerkers bij zowel de Coop als Albert Heijn zitten achter plexiglas. Foto: Coop Vorden.

Vordense supers geven corona weinig kans

Tal van maatregelen moeten gevreesd virus buiten de deur houden

Door Jan Hendriksen

VORDEN - Sinds het corona-virus hebben de Vordense supermarkten tal van maatregelen genomen om het virus buiten de deur te houden en besmetting te voorkomen. Kassamedewerkers zitten achter plexiglas, de handgrepen van winkelkarretjes en pinapparaten worden regelmatig gereinigd, er vindt een deurbeleid plaats en overal zijn op de vloeren met plakband zichtbare markeringen aangebracht die de afstand van 1,5 meter aangeven.

Alle maatregelen en gedragsregels hebben veel impact op de supermarkteigenaren en hun medewerkers en brengen ook extra werkzaamheden met zich mee. We vroegen vorige week Wilbert Grotenhuys van supermarkt Albert Heijn en John van der Voort van Coop en hun personeel hoe zij deze bijzondere omstandigheden en periode beleven.
Caissière Katja Tiemessen van de Albert Heijn ervaart de werkzaamheden sinds ze achter plexiglas zit als 'anders'. "Ik heb nu minder contact met de klant, het is onpersoonlijker, Door het neerleggen van de bonuskaart, emballagebonnen en cashgeld krijg je meer afstand met de klant. En dat is niet prettig. Zelf ben ik positief ingesteld en klantvriendelijk, maar dat wordt door dit corona-virus bij mij wel op de proef gesteld. Lastig vind ik ook het afwegen van verse groente op het plateau bij onze kassa's. Ik moet nu vragen of ik het aan mag pakken of dat ze het op de band willen leggen."
"De klanten zijn wel zeer begripvol voor mijn werk als caissière en wensen mij ook echt sterkte. Deze dankbaarheid geeft mij een goed gevoel om dit werk nog steeds met veel plezier te doen."

Op de vraag of ze bang is om besmet te raken met het corona-virus is Katja's antwoord: "Ik denk dat iedereen bang is om om besmet te raken, maar ik vind wel dat Albert Heijn Vorden en het hoofdkantoor in Zaandam er alles aan doen om dit in onze winkel zoveel mogelijk te voorkomen. We praten veel met elkaar over het virus. Wel ben ik er bang voor dat ik corona zelf doorgeef, bijvoorbeeld aan mijn oma die in een risicogroep zit."

Positief
Kassamedewerkers Dagmar en Floor van de Coop Vorden ervaren de werkzaamheden achter een plexiglazen wand als positief. "Je voelt je een stuk veiliger en we ervaren het niet als vervelend. e klanten vinden dit ook positief. Alleen het contact met de klant is nu minder. We moeten harder praten en beter luisteren." Beide kassamedewerkers zijn zoals ze nu werken niet bang om besmet te raken.
Vakkenvuller Ties van de Coop laat weten dat hij voldoende afstand houdt, een speciaal hesje draagt en alles goed schoonmaakt. Hij constateert dat de klanten de situatie begrijpen. "De meeste klanten houden afstand van elkaar en van ons", aldus Ties. Sinds twee weken dragen de medewerkers(sters) van Coop speciale herkenbare vesten. Ook heeft Coop een deurbeleid. Elke dag staat er iemand bij de ingang om mensen erop te wijzen dat een winkelwagen verplicht is en ook te zorgen dat deze schoon is.

Vulploegmedewerker Berend Jan Brummelman van Albert Heijn heeft extra aandacht voor de 1,5 meter afstand. "Als ik een doos kroepoek wil inpakken en er staat een klant voor, dan wacht ik tot de klant het product gevonden heeft en wegloopt. Mocht de klant bij mij in de buurt komen terwijl ik aan het vullen ben dan zal ik niet snel zeggen dat die klant de 1,5 meter afstand moet bewaren. Dan doe ik zelf een stap opzij. Maar als het druk is om me heen dan wordt het lastig en gaat het wel eens mis. Als je zelf opgaat in het werk is dit soms best wel moeilijk." Als een klant voor de crisis aan Berend Jan vroeg waar iets lag dan gaf hij het artikel in de hand van de klant. "Dat doe ik nu niet meer. Ik loop nu alleen nog mee en wijs dan aan waar het ligt."

Oranje hesjes
De oranje hesjes moeten de medewerkers van Albert Heijn sinds maandag 24 maart verplicht dragen. Berend Jan: "Afstand houden is voor mij wel een probleem, het is best druk in de winkel en hierdoor heb ik gewoon minder ruimte om afstand te houden. Ook in het magazijn, koelcel, kantine en met werkoverleg sta je in kleine ruimtes met veel mensen bij mekaar. Ik ben deze manier van doen net als zovelen niet gewend. Vaak doe je dingen automatisch en dan met de automatismen van voor de uitbraak van het corona-virus. Ik vind wel dat AH mij het idee geeft dat ze er alles aan doen om voor mij en mijn collega's een zo veilig mogelijke werkplek te creëren. Ook mijn werkgever praat er met ons veel over. Hij zegt altijd: verkouden of koorts, dan gelijk naar huis. Het is een lastige tijd voor mij en mijn collega's maar ik doe mijn best."

Hamsteren
Zelfstandig ondernemer Wilbert Grotenhuys van Albert Heijn Vorden vindt dat de maatregelen om het corona-virus zoveel mogelijk te voorkomen volstrekt duidelijk zijn. "Dagelijks krijgen wij vanuit het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam nieuwe instructies over de werkwijze en die volgen we direct op. Elke dag hebben we werkoverleg met onze teamleiders over aandachtspunten en die vertalen we dan naar onze medewerkers toe. Het 'hamsteren' heeft ook veel impact met name op de winkel gehad. Heel hoge (kerst) omzetten hadden veel lege vakken tot gevolg. Ook hierin moesten we per dag schakelen om ze nog een beetje gevuld te houden. Het geluk voor ons was dat de scholen ook dichtgingen en er veel jeugd thuis was. Dus overdag veel vullen, maar soms was dat dweilen met de kraan open", aldus Wilbert Grotenhuys.

Complimenten
Op dit moment is de 'hamsterwoede' wel gestild en zijn de vakken weer prima gevuld. Wilbert Grotenhuys: "Een compliment voor onze klanten, zij houden zich keurig aan de regels. Dit komt mede door een goed deurbeleid en de regels die duidelijk zichtbaar zijn voor onze bezoekers. Ik loop zelf veel in de winkel en praat veel met klanten over deze tijd. Ook attendeer ik ze veel op de 1,5 meter afstand. Als je hen hier netjes op aanspreekt wordt het ook eerder geaccepteerd. Maar alles bij alles hopen wij echt, dat dit corona-virus snel voorbij is, zodat iedereen weer gewoon zijn vak of beroep kan uitoefenen."

Energie
Eigenaren John en Monique van der Voort van Coop Vorden hadden zich de start van hun in februari nieuw geopende Coop aan de Zutphenseweg anders voorgesteld. "Met alle maatregelen rondom het corona-virus willen het zekere voor het onzekere nemen en de kans op een besmetting in onze supermarkt tot een minimum beperken", aldus John van der Voort. Het organiseren van alle voorzorgsmaatregelen vraagt voor John en Monique van der Voort nogal wat energie. "De meeste consumenten zijn er zich inmiddels wel van bewust hoe ernstig de situatie is en houden er rekening mee. Zowel met elkaar als met onze medewerkers. En toch heb je er nog altijd wel mensen tussen die denken: 'mij overkomt dit niet', en die willen nog wel eens een discussie aangaan over de gestelde huisregels."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden