Op school De Kraanvogel zit de helft van de leerlingen van de groepen in de klas. Foto: PR.
Op school De Kraanvogel zit de helft van de leerlingen van de groepen in de klas. Foto: PR.

Eindelijk weer naar school

Algemeen

Het is wel even wennen door al die regels en protocollen

Door Jan Hendriksen

VORDEN/KRANENBURG/WICHMOND - Eindelijk gingen maandagmorgen de basisscholen weer open. Hier had iedereen lang naar uitgekeken. Na weken van afstandsonderwijs en -begeleiding en af en toe een klassengesprek via videobellen, konden de kinderen hun vriendjes en vriendinnetjes en hun meesters en juffen eindelijk weer echt ontmoeten. Dankzij de versoepeling van de corona-maatregelen voor het basisonderwijs.

Kraanvogel
“Direct na de persconferentie van 21 april zijn we als team, MR en bestuur aan de slag gegaan om te kijken hoe we het onderwijs in de nieuwe stijl zo goed mogelijk konden vormgeven. Communicatie naar ouders en kinderen is belangrijk en daarom hebben we een protocol gemaakt en dit voor de Meivakantie met hen gedeeld”, vertelt directeur Jan Brouwer van basisschool De Kraanvogel uit Kranenburg.

De Kranenburgse school heeft gekozen voor zo weinig mogelijk haal- en brengmomenten en daarom gaan de kinderen hele dagen naar school, maar dan wel om de dag. De ene dag gaat de ene helft van de klas, en de volgende dag is de andere helft aan de beurt. Voor hun 'thuis-dag' krijgen de leerlingen opdrachten mee, zowel op papier als digitaal. Die kunnen ze maken op de chromebooks van school.

Om drukke momenten zoveel mogelijk te vermijden hebben de groepen op verschillende tijden pauzes en zijn er op het plein en in de gangen looproutes aangebracht. Bovendien gaat elke groep via een eigen ingang naar binnen. In de klassen zitten de kinderen verder uit elkaar. Daarnaast zijn de hygiënemaatregelen opgevoerd en zijn er materialen zoals voorhoofdsthermometers aangeschaft om kinderen met (eventueel) koorts tijdig op te merken.
Jan Brouwer: “We vinden naast het leren in de klas ook het bewegen op school erg belangrijk. Daarom hebben de groepen drie keer per week gym van onze gymdocent. Omdat het gymmen nog niet binnen mag, doen we dat we op het naastgelegen voetbalveld. We hopen dat straks alle kinderen de school weer gelijktijdig kunnen bezoeken. En wat ook nog spannend blijft is hoe de kinderen van groep acht straks hun afscheidsmusical mogen opvoeren.”

Dorpsschool
Verwachtingsvol en met een gezonde spanning stond maandagmorgen de eerste leerling van de Dorpsschool in Vorden al ruim vóór de afgesproken tijd voor de deur te wachten. “Fijn om je weer te zien! Hoe is het met je?” vroeg een teamlid. “Het voelde even alsof we na de grote vakantie weer opstarten, maar toch was het heel anders. Aan deze enthousiaste leerling moest namelijk worden gevraagd of hij de volgende keer op de afgesproken tijd zou willen komen", aldus directeur Marit Ranzijn. "Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat het haal-en brengverkeer corona-proof kan verlopen. Specifieke in- en uitgangen per groep, looproutes in de school en een tijdslot per groep, voorlopig is het even niet anders”, zegt ze.

Vanaf 8.15 uur kwamen de andere kinderen met maximaal één ouder per gezin op de fiets, lopend en met de auto naar de school. Een mix van blije, verwachtingsvolle en ook wel gespannen koppies. Na een begroeting over en weer namen ouders en kinderen afscheid van elkaar en zetten de kinderen, ieder bij hun eigen ingang, hun fiets op de afgesproken plek. Voorlopig moeten ze meteen doorlopen naar de groep in plaats van spelen met hun vriendjes/vriendinnetjes achter de school. Nog zo’n corona-regel, want er is voorlopig geen sprake van groepsdoorbroken spelen.

Ook de kinderen van De Dorpsschool komen in deze nieuwe fase om de dag naar school, waardoor iedere dag vijftig procent van de kinderen aanwezig is. Marit Ranzijn: “Bij de verdeling van de groepen hebben we een aantal belangrijke punten gehanteerd: broertjes en zusje zoveel mogelijk op dezelfde dag en de inzet van de leerstof gespreid, zodat ook het ondersteunend personeel alle kinderen zoveel mogelijk kan begeleiden. Met heel veel plezier stroomlijnen we de overgang van het ‘onderwijs op afstand’ weer naar het onderwijs op school. De kinderen krijgen op school de lessen mee voor hun huiswerkdag. We hopen dat we vanaf 1 juni weer alle kinderen tegelijk in school mogen ontvangen. Tot die tijd genieten we van de extra aandacht die we de kleine groepen kunnen bieden.”

De Garve
Ook de kinderen uit Wichmond en Vierakker mochten na acht weken eindelijk weer naar hun school De Garve, maar bij deze school blijft het thuiswerk voorlopig leidend, zegt directeur Frida Meints. Indien nodig en mogelijk wordt dit na de Hemelvaartvakantie aangepast.

"Een vreemde situatie, want er is maar de helft van de groep aanwezig en ze zitten allemaal apart…. Dat is wel heel anders dan anders. Voor kinderen en leerkrachten", zegt directeur Meints. De Garve heeft gekozen voor zo min mogelijk verplaatsingen. Dat betekent dat de kinderen van dezelfde gezinnen twee keer per week een hele dag naar school komen. De school is zo ingericht en het programma is zo georganiseerd dat groepen elkaar ook bijna niet ontmoeten. "Het is ondoenlijk om kinderen, die thuis acht weken heerlijk vrijuit hebben bewogen en gespeeld, ineens vast te houden binnen een 1,5 meter grens. Terwijl dit voor de leerkrachten in de school toch nodig is. Die moeten gezond blijven voor zichzelf en voor de soms kwetsbare mensen in hun gezinnen."

“Gekozen is om het thuiswerkprogramma leidend te laten zijn. Dat wil zeggen dat kinderen nog steeds materiaal en chromebooks thuis houden. Ze ontvangen vrijdags een weekbrief met hun opdrachten. We kunnen dit na de Hemelvaartvakantie aanpassen en opschalen indien nodig”, zegt de Garve-directeur. Op school is de tijd met name bedoeld voor welbevinden, ontmoeting en instructie. En hoe het zal gaan? Frida Meints: “We hebben met al onze gezinnen contact gehad in deze periode van lockdown, zowel leerkrachten als soms het management van de school. In bijna alle gezinnen ging het heel goed met de kinderen. Sommigen van hen vonden thuis werken lastig, andere ervoeren het als relaxt. We maken ons niet zo druk over het niveau. Het is immers zoals het is. Om het lezen een duwtje te geven hebben de leerkrachten om de beurt elke dag in de vakantie voorgelezen. Er was een actie aan gekoppeld, want elke dag had de leerkracht een letter. Alle letters samen vormden een spreuk. De filmpjes zijn heel goed bekeken en we hopen dat we ouders en kinderen hebben gestimuleerd tot lezen en veel voorlezen. We zijn weer begonnen en doen allemaal ons best om er iets van te maken”.

De Hoge Voorde
School De Hoge Voorde is maandagmorgen na zes weken volledig digitaal onderwijs en daarna twee weken meivakantie weer heerlijk van start gegaan met de volgende fase van vijftig procent onderwijs op school en vijftig procent thuisonderwijs. “We hebben de kinderen bij alle poorten van de school warm welkom geheten en de vlag uitgehangen. Superfijn om ze weer te zien”, aldus directeur Hennie Gesthuizen. Op De Hoge Voorde gaan de kinderen in twee weken tijd vijf hele dagen naar school. De ene week drie dagen op de maandag, woensdag en vrijdag en de andere week twee dagen op de dinsdag en donderdag. De andere vijf dagen krijgen de kinderen via Google classroom thuisonderwijs aangereikt.

Hennie Gesthuizen. “We hebben op het schoolplein en in het schoolgebouw duidelijke looproutes gemaakt waardoor het halen en brengen voor de ouders/verzorgers, gelijk al op de eerste dag, prima volgens de richtlijnen verlopen is. Er is veel begrip van iedereen voor het houden van 1,5 meter afstand, en dat is heel prettig. Op deze wijze kunnen we, net als bij de start vanochtend, zoveel mogelijk met het voltallig team aanwezig zijn en blijven. Ook de kinderen hebben samen met de juf of meester geoefend met het éénrichtingsverkeer binnen de school”, zegt Hennie Gesthuizen. Naast de looproutes en de hygiëne besteedt De Hoge Voorde veel tijd aan het met de kinderen bespreken van de toch heel bijzondere tijd die we met z'n allen meemaken. Kinderen en ook de leerkrachten vertellen elkaar daarbij heel openhartig hoe zij deze periode beleven en wat dat met hen doet. “Belangrijk dat wij daarbij stilstaan en waar nodig kunnen acteren én kunnen ondersteunen”, aldus Gesthuizen.

Dit artikel is mede tot stand gekomen met medewerking van de directies van de basisscholen De Hoge Voorde, De Garve, De Dorpsschool en De Kraanvogel.

Bij de ingang van Dorpsschool is een Zoen & Zoef ingericht. Foto: PR.
Eenrichtingsverkeer bij De Hoge Voorde. Foto: PR
Bericht over 1,5 meter afstand op plein De Hoge Voorde. Foto: PR
De vlag uit op school De Hoge Voorde. Foto: PR
De Hoge Voorde. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant