De Bezoek en Ondersteuning Service is een enthousiaste groep van momenteel zestien vrijwilligers die wordt aangestuurd door coördinator Jannet Beumer. Foto: Jan Hendriksen.

De Bezoek en Ondersteuning Service is een enthousiaste groep van momenteel zestien vrijwilligers die wordt aangestuurd door coördinator Jannet Beumer. Foto: Jan Hendriksen.

Bezoek en Ondersteuning Service Vorden is niet te stoppen

Algemeen

VORDEN - Vanwege het coronavirus staan tal van activiteiten die onder verantwoordelijkheid van Welzijn Vorden vallen momenteel al ruim acht maanden stil, zonder uitzicht op hervatting. Geen sport- en spelactiviteiten, geen wandelen, koersbal, stijldansen en volksdansen. Geen cursussen, koffie-ochtenden en thema-avonden. Maar één onderdeel van Welzijn Vorden is niet tot stilstand te krijgen: de Bezoek en Ondersteuning Service (BOS). Een essentieel deel van Welzijn Vorden, zeker in coronatijd.

  1. Essentiel onderdeel van Welzijn kan nog wel versterking gebruiken

Door Jan Hendriksen

De BOS-groep is een enthousiaste groep van momenteel zestien vrijwilligers die wordt aangestuurd door coördinator Jannet Beumer. De vrijwilligers staan klaar voor mensen met diverse hulpvragen. “Denk hierbij aan ontlasting van mantelzorgers bij chronisch zieken en of beginnend dementerenden. Of het bijstaan van mensen die dreigen te vereenzamen. De vrijwilligers proberen het cliënten zoveel mogelijk naar de zin te maken door bijvoorbeeld het maken van een wandelingetje of fietstocht, door voor te lezen of het doen van een spelletje. Of door samen met de cliënt een terrasje te pakken of even het dorp door voor een boodschapje”, verklaart Jannet Beumer de doelstelling van de Bezoek en Ondersteuning Service.
Sinds tweeënhalf jaar coördineert Jannet Beumer de BOS in Vorden. “Ik werd benaderd om deze functie op mij te nemen. Heb geen achtergrond in de zorg maar uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om mensen die bijvoorbeeld als mantelzorger klaar staan voor familieleden af en toe even te ontlasten. Ik heb namelijk zelf die ervaring opgedaan met mijn inmiddels overleden vader. Mede daarom heb ik ja gezegd op het verzoek de vrijwilligers aan te sturen.”
Beumers rol is het matchen van een vrijwilliger met een cliënt die daar om vraagt. “Ik probeer zoveel mogelijk te zorgen voor een vaste vrijwilliger voor een cliënt. Middels een kennismakingsgesprek koppelen we de cliënt aan een van één van onze vrijwilligers die vervolgens periodiek op bezoek komt. En dat kan variëren van eenmaal in de veertien dagen of elke week. Dat is mede afhankelijk van de behoefte van de cliënt.”

Uniek
De vrijwilligers van de BOS zijn geschoold in het omgaan met intensieve hulpverlening. Jannet Beumer: “De vrijwilligers krijgen daarom geregeld workshops en trainingen aangeboden. Veel hulpvragen komen bij Welzijn Vorden binnen via het Sociale Team van de gemeente Bronckhorst. Maar men kan ook rechtstreeks contact met ons opnemen. Elke hulpvraag is uniek en vraagt om maatwerk.”
Het zijn volgens Welzijn Vorden vooral de BOS-activiteiten die momenteel in de corona tijd extra aandacht verdienen. “Want het zijn deze vrijwilligers die de toch al moeilijke taak van onder meer mantelzorgers kunnen verlichten en aandacht kunnen geven aan mensen die door de coronamaatregelen dreigen te vereenzamen”, aldus secretaris Anne-Mieke Jansen op de Haar van Welzijn Vorden.

Versterking
De BOS-groep kan, mede omdat er een wachtlijst is van cliënten die een hulpvraag hebben ingediend, nog wel wat versterking gebruiken. Mocht men geïnteresseerd zijn in het vrijwilligerswerk bij de BOS dan kan men contact opnemen met Welzijn Vorden: telefoon 0575 553405 (dinsdag en donderdag van 9.00 tot 11.00 uur) of via het e-mailadres info@welzijnvorden.nl. In een vrijblijvend gesprek zet coördinator Jannet Beumer de mogelijkheden dan op een rij.

‘Onze vrijwilligers staan klaar voor mensen met diverse hulpvragen’

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant