Koen Knuffing (VNO-NCW) en horecaondernemer Bert van Zijtveld waren twee van de vele gasten tijdens de Achterhoekse Ondernemersdag. Het programma werd vrijdag live uitgezonden vanuit de tot radiostudio omgebouwde Feestfabriek in Hengelo. Screenshot van de uitzending op www.geluksregio.nl.

Koen Knuffing (VNO-NCW) en horecaondernemer Bert van Zijtveld waren twee van de vele gasten tijdens de Achterhoekse Ondernemersdag. Het programma werd vrijdag live uitgezonden vanuit de tot radiostudio omgebouwde Feestfabriek in Hengelo. Screenshot van de uitzending op www.geluksregio.nl.

Noaberschap en samenwerking in DNA Achterhoekse ondernemer

Algemeen

HENGELO - Achtenhalf uur lang was vrijdag op www.geluksregio.nl de uitzending Achterhoekse Ondernemersdag live te volgen. Wij pikten het blok bedrijfsleven eruit dat tussen 12.00 en 14.00 uur gepland stond. Hoe is het ondernemersklimaat in de Achterhoek, wat typeert ondernemers in deze regio, waar lopen zij tijdens de coronacrisis tegenaan en hoe kunnen partijen als VNO-NCW en de Rabobank hulp bieden? Deze en veel andere vragen kwamen aan bod in de door Radio 2-DJ Wouter van der Goes - sidekick was Frank van ’t Hof - geleide gesprekken.

Door Rudi Hofman

Een retestrakke planning gold voor deze uitzendmarathon vanuit de Feestfabriek in Hengelo niet. De sfeer was zeer ontspannen en tussen de bedrijven door was er veel ruimte voor muziek. Het duurde tot na 12.30 uur voordat het thema bedrijfsleven aan de orde kwam. Daarvoor had de Delftse cabaretier Pieter Jonker laten weten dat hij het ‘elke keer weer fantastisch vindt om in de Achterhoek op te treden’. Hij roemde de regio ook om zijn ruimte en natuur.

Horecaman Bert van Zijtveld, eigenaar van De Heikamp in Ruurlo, en Koen Knufing voorzitter van VNO-NCW Achterhoek beten daarna het spits af. Van Zijtveld sprak onlangs samen met goede vriend Alain Schepers premier Mark Rutte in Den Haag. Dit was het slotstuk en hoogtepunt van hun wandelavontuur ‘HorecainBeweging’, dat veel media-aandacht genereerde. De grote weerbaarheid onder horecaondernemers had op de twee grote indruk gemaakt, zei Van Zijtveld tijdens de uitzending.

De sector heeft het zwaar: ‘’We hebben in de horeca heel veel kosten die doorlopen. Misschien vormen die samen wel veertig procent van het bedrijf. Deze kosten krijgen we niet vergoed, terwijl je aan de andere kant je omzet mist.’’ Als pluspunt ziet Van Zijtveld dat er inmiddels een gesprek tussen Horeca Nederland en Rutte en co is geweest. ‘’Wij willen graag dat ze ons als deel van de oplossing van het coronaprobleem zien. De horeca heeft ervaring met planningen en wachtlijsten en kan bijvoorbeeld bij teststraten heel nuttig werk verrichten.’’

Noaberschap
De Achterhoekse ondernemer kenmerkt zich volgens Koen Knufing doordat hij zijn kaarten niet voor de borst houdt. ‘’Hij is juist gericht op samenwerken en elkaar helpen; noaberschap noemen we dat hier (diverse andere gasten noemden dit woord ook, red.).’’ Knuffing zei dat zijn organisatie ondernemers tijdens de eerste coronagolf heeft geholpen met een podcast. Hierin vertelden ondernemers tegen welke problemen zij aanliepen en hoe zij die hadden opgelost. Anderen konden hier hun voordeel mee doen. Knuffing verwacht dat ondernemers ook na de coronacrisis deels blijven thuiswerken en beeldbellen. ‘’Mensen moeten elkaar straks ook wel weer fysiek gaan ontmoeten. Daar krijg je betere discussies van dan via Zoom.’’

In de Achterhoek heb je veel maak- en familiebedrijven. Nick Vooijs is de kleinzoon van de oprichter van kampeerwinkel Obelink in Winterswijk. Met dit familiebedrijf gaat het ondanks de coronacrisis best goed, zei Vooijs. ‘’Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd geraakt in kamperen. Je kunt op campings in de Achterhoek ook proefkamperen in door ons volledig ingerichte tenten.’’ Inwoners van de Achterhoek kiezen volgens Vooijs zelf vaak liever een kampeerbestemming buiten de eigen regio. ‘’Bijvoorbeeld aan zee of op een eiland, is mijn persoonlijke ervaring.’’

Hans van de Guchte is directievoorzitter van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. Zijn bank stelt, zo zei hij, naast geld graag zijn kennis en netwerk ter beschikking aan noodlijdende ondernemers. ‘’Kijk eens goed of je onderneming nog voldoende levensvatbaar is en welke aanpassingen eventueel nodig zijn. Het is heel goed hierover open en eerlijk het gesprek aan te gaan. Bij voorkeur ook met mensen uit andere sectoren. Het beste dat ik een ondernemer gun is dat hij na zo’n meeting een nacht niet slaapt omdat hij het antwoord op een bepaalde vraag niet heeft en daardoor aan het denken is gezet’’, was zijn advies. Van de Gughte sloot zijn bijdrage positief af met de opmerking: ‘’Gelukkig overleeft het gros van de bedrijven.’’

Beleving
Vreemde eend in het blok bedrijfsleven was Thomas Baur, eigenaar van de (cassette)Bandjesfabriek in Lochem. ‘’Ik zie mezelf meer als hobbybob dan als ondernemer. Ik werd destijds getriggerd door iemand die nog cassettebandjes maakte en heb dit overgenomen. Het was een beetje een gok, maar het verhaal en het concept hebben zich al tien keer terugverdiend.’’ De vraag waarom je in een tijd van muziek streamen nog bandjes zou willen afspelen, beantwoordde Baur met een tegenvraag: ‘’Waarom zijn er nog steeds mensen die in een Volkswagen Kever rijden? Het gaat om de beleving.’’

Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek en Rabobank Graafschap en Feestfabriek Alles Komt Goed maakten de Achterhoekse Ondernemersdag mogelijk.

Talententuinprijs voor Kaemingk
Kaemingk in Aalten, importeur en exporteur van seizoensgebonden decoratieartikelen voor huis en tuin, is de winnaar geworden van de Talententuin 2020. ?Ruim zesduizend studenten die op zoek zijn naar hun ideale stageplek, afstudeeropdracht, startersfunctie of traineeship hadden de online-Talententuin bezocht. De videopresentatie van Kaemingk trok de meeste bezoekers en leidde tot de meeste reacties. Dit leverde het bedrijf een bokaal, een taart en een door Erik Neimeijer gemaakt schilderij op. De prijsuitreiking was live te volgen tijdens de Achterhoekse Ondernemersdag. Ronnie Degen van de Feestfabriek vervulde op locatie met verve de rol van presentator.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant