Zo vader zo zoon: Alex van Loenen (rechts) met zoon Bastiaan. Foto: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

Zo vader zo zoon: Alex van Loenen (rechts) met zoon Bastiaan. Foto: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

Bastiaan van Loenen maakt radicale overstap

Algemeen

Jonge coureur (16) uit Bronckhorst gaat rijden in nieuwe Radical-Cup

BRONCKHORST - Bastiaan van Loenen zet komend seizoen een mooie en opvallende nieuwe stap in de autosport. De zestienjarige coureur uit Bronckhorst gaat racen in de nieuwe Radical SR1 Cup. Daarmee zegt hij de Formule Renault 1.6L vaarwel, waarin hij het afgelopen jaar bij het DNRT (Dutch National Racing Team) reed.

“Een Radical is echt geweldig, echt gaaf. De beleving in zo’n auto is heel bijzonder”, aldus Bastiaan. “Ik ben vanuit de kart in de Mazda MX-5 gestapt. Als je dan in een Radical gaat zitten, lijkt het alsof je teruggaat naar het karten. Je zit laag bij de grond, de auto is open. De auto is alleen veel groter en hij heeft veel meer vermogen.”
“Het is een beetje hetzelfde idee als een formule-auto, maar dit is tienmaal directer en nog agressiever. Je moet echt hard werken in de auto, maar je krijgt er veel voor terug als je hem onder controle hebt. Ik vind dit misschien nog wel leuker dan een formule-auto.”

Eerste meters
Bastiaan maakte op het circuit van Assen in de stromende regen zijn eerste meters in de Radical. Dat was in een SR3. Zijn vader Alex was erbij en blikt met genoegen terug. “Het waren zijn eerste meters in een sportscar. In het begin heb ik nog naast hem gezeten, maar na één rondje was hij er al aan gewend”, zegt hij. “Het ging zo goed dat hij na de eerste sessie alleen verder heeft gereden. ’s Middags heeft hij veel taxiritjes gedaan met rijders die daar in een Ford Fiësta aan het testen waren.”
Uiteindelijk is het de bedoeling dat Bastiaan komend seizoen in een Radical SR1 gaat racen in de nieuwe SR1 Cup, een kampioenschap met uitsluitend races in de Benelux. “Die auto is heel vergelijkbaar met de SR3”, aldus de snelle Gelderlander. “Hij is wat moderner, heeft wel wat minder vermogen, maar hij is ook lichter.”
De klasse, die gaat racen op de circuits van Spa, Zolder, Assen en Zandvoort, is opgezet voor jonge coureurs. Of het eerste seizoen in 2021 daadwerkelijk van start gaat, is overigens nog niet zeker. Door de coronacrisis is het moeilijker geworden een nieuwe klasse te lanceren en daar voldoende rijders voor te vinden.

Alternatief
Mocht het niet lukken, dan heeft de snelle Gelderlander een fraai alternatief achter de hand. Dan gaat hij alsnog in een formule-auto meedoen aan het DNRT-kampioenschap, in de vrije formule-klasse. Ditmaal in een Formule Alfa 2.0L-auto. “Ook een heel mooie auto waar ik zelfs met mijn lengte goed in pas”, zegt de 1.95 meter lange racer. “Ook zal ik veel op de kartbanen zijn als monteur en begeleider bij NXT Racing.”
Maar het doel is dus de SR1 Cup. En dat is nog even afwachten dus. Uiteraard hoopt Bastiaan van ganser harte dat de SR1 Cup van start kan. Hij rekent op een goede afloop. “Er zit een heel gemotiveerd team achter het kampioenschap. Ik heb er echt veel zin in.” Ondertussen hoopt hij meters te kunnen blijven maken in de SR3. “Daarin rijd ik om ervaring op te doen. Dan ben ik toch een stapje voor op mensen die pas in maart of april in zo’n auto stappen.”

Sponsors
Om zijn raceactiviteiten te kunnen bekostigen is Bastiaan op zoek naar mensen die hem willen ondersteunen. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Alex van Loenen via alexvanloenen@hetnet.nl.

Bastiaan van Loenen in actie. Foto: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant