<p>Juul B&ouml;gemann (r) en Yvonne Alting (l) waren zondag druk in de weer om de ongeglazuurde schalen in metalen frames te plaatsen. Foto: Jan Hendriksen </p>

Juul Bögemann (r) en Yvonne Alting (l) waren zondag druk in de weer om de ongeglazuurde schalen in metalen frames te plaatsen. Foto: Jan Hendriksen

Noord-Hollandse kunstenaressen strijken neer bij boerderij ‘t Garmel

Verrassende kunst van Landscape Art Stories in Vorden

Door Jan Hendriksen

VORDEN - Bijna tweehonderd handgevormde gebakken schalen maakte Juul Bögemann speciaal voor Landscape Art Stories. Afgelopen weekeinde plaatste zij de ongeglazuurde schalen in frames van gegalvaniseerd betonijzer, best een grote klus. Dit buitenkunstproject is tot met 3 juli gratis te bezoeken op het land en erf van boerderij ‘t Garmel van Han en Lyke Tjoonk aan de Schimmeldijk 2 in Vorden.

Aan het buitenkunstproject van Juul Bögemann uit het Noord-Hollandse Avenhorn werkt ook Yvonne Alting uit Heerhugowaard mee. Zij bracht op een zevental eeuwenoude bomen op het erf van ‘t Garmel kunst aan in de groeirichtring van de bomen.
Het werk van Juul Bögemann met als titel ‘Twee Stromen’ beslaat een groot oppervlak van het grasland aan de Schimmeldijk. De glooiing daarvan is medebepalend voor de vormgeving van het project. Op deze plek plaatste Juul de kleine tweehonderd keramische schalen die ze met de hand gevormd en op hoge temperatuur gebakken heeft. Door te spelen met de positie van deze losse elementen is een totaalbeeld ontstaan dat opvalt door eenvoud. Een beeld waar men in een oogopslag door geboeid raakt.

Beweging
De beweging van het werk in het landschap is poëtisch en licht. De installatie op land vindt zijn oorsprong in een eigen vormentaal die symbool staat voor de mens. Het materiaal, oorspronkelijk een grondsoort, staat voor de grondsoort in het landschap. De plaatsing van de vormen symboliseert de beweging en verandering in het landschap. “Al eeuwenlang veranderen door invloed van klimaat en de mens het landschap en ook de samenstelling van de grond. Deze veranderingen hebben invloed op de natuur waarop mensen leven”, legt Juul Bögemann haar kunstproject uit.
Met een van deze veranderingen is Bögemann in haar jeugd direct geconfronteerd doordat zij is opgegroeid aan de IJssel in Zutphen waar kleiafzetting door de rivier en hoog water letterlijk zichtbaar was. “Intrigerend om te zien en daar keer op keer getuige van te zijn”, aldus de Noord-Hollandse die via haar vriendin Lyke Tjoonk met het project in Vorden terecht kwam. Naast het thema ‘Twee stromen’ heeft Juul Bögemann op het erf nog een klein project geplaatst met als titel ‘Gebakken grond’ met keramische platen met engobes van diverse grondsoorten uit Nederland en België.

Levensenergie
Yvonne Alting is voor haar kunstwerk niet specifiek uitgegaan van de boom waarop het werk is aangebracht, maar de boom in zijn algemeenheid. “In mijn werk ga ik uit van wat ik zie tijdens buitenwandelingen. De indrukken neem ik mee naar mijn atelier waarna ik vervolgens associatief en intuïtief te werk ga. Bij het werk dat ik tijdens deze tentoonstelling laat zien, zijn de textuur van de schors en de groeirichting de belangrijkste uitgangspunten. De verticale groeirichting is voor mij een indirecte verwijzing naar de levensenergie”, aldus Alting.
Yvonne Alting doet afstand van het idee dat haar werk met de werkelijkheid overeen moet komen. “Het gaat mij om een impressie. Wel vind ik het erg leuk als bij de toeschouwer sprake is van herkenning, zoals bijvoorbeeld de schors van een beuk en het lijnenspel dat doet denken aan een parasiet op een stam. Tijdens een wandeling over de Schimmeldijk kun je deze beelden terugvinden”, aldus de Noord-Hollandse kunstenares.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden