Column Oerend Smart - Onderweg naar morgen

  Column

Laatst oriënteerde ik me op een nieuwe fiets. Bladerend in de folder van Gazelle viel me op dat er bijna net zoveel e-bikes in stonden als 'gewone' fietsen. Het is tekenend voor de Nederlandse fietsmarkt: het aandeel elektrische fietsen in de verkoop neemt toe en bedraagt al zo'n 30 procent van het totale aantal nieuw verkochte fietsen in ons land. De verwachting is dat dit aandeel zal stijgen. Werd de e-bike enkele jaren terug nog vooral gezien als een 'bejaardenbrommer', tegenwoordig stellen ook steeds meer jongeren prijs op trapondersteuning.

Het belang van de e-bike voor het platteland kan nauwelijks worden overschat. Je kunt er grotere afstanden mee afleggen, wat de actieradius van bewoners vergroot. Dankzij de elektrische fiets komt het winkelcentrum in de stad verderop in feite dichterbij te liggen. Natuurlijk kan de e-bike de auto nooit vervangen; die blijft voor het woon-werkverkeer cruciaal. Zeker in afgelegen delen van het landelijk gebied kom je zonder auto niet ver. Weliswaar is het busvervoer op het Nederlandse platteland goed geregeld (ik spreek uit ervaring, want ik moet mijn rijbewijs nog halen), maar ik zie dat eigenlijk alleen de schoolgaande jeugd er veel gebruik van maakt. In Zeeland kampen chauffeurs al met het 'eenzaamheidssyndroom': 's ochtends vroeg en aan het einde van de middag hebben ze passagiers in de bus, maar de rest van de dag rijden ze eenzaam en alleen door het vlakke Zeeuwse land. Deskundigen verwachten dan ook dat het openbaar vervoer op het platteland steeds meer vraaggestuurd zal worden. Het toekomstbeeld: met een app roep je een deelauto op die je oppikt om je vervolgens naar je bestemming te brengen of naar een centraal gelegen bus- of treinstation. Ik vraag me af of het daarmee zo'n vaart gaat lopen. Volgens mij blijft de eigen auto veruit het populairste vervoermiddel. Want net zoals de fiets en e-bike is de auto een stuk flexibeler dan het ov dat je moet 'halen'. Je bepaalt zelf wanneer je van huis vertrekt en zet indien nodig een tandje bij. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt vinden veel mensen van groot belang.

Zelf houd ik het voorlopig op de fiets, bus en trein. Als je eraan gewend bent, weet je niet beter. En die e-bike, daar wacht ik nog even mee. Over een paar jaar vind ik het nog vroeg genoeg. In de folder van Gazelle heb ik snel doorgebladerd naar de OEK (op eigen kracht)-fietsen. Bij de fiets die ik heb besteld staat: 'Als je van een uitdaging houdt of graag lange afstanden fietst, is het fijn om een lichte fiets te hebben'. Dat klopt als een bus – ik verheug me al op de tochten die komen gaan.

Gert-Jan Hospers

Meer berichten