Antoine Peters (r) met zijn vader (m) en zus Rowena (l). Foto: PR

Antoine Peters (r) met zijn vader (m) en zus Rowena (l). Foto: PR

Nieuwe kunstinstallatie van Vordenaar Antoine Peters

Cultuur

VORDEN - Mouwen en broekspijpen van bij elkaar 280 meter, tot wel vier meter hoog, krullend door de zaal en eindigend in realistisch ogende handen en schoenen. Een kunstinstallatie waar de bezoekers zich letterlijk doorheen konden begeven. Het is een creatie van de geboren en getogen Vordenaar Antoine Peters.

Peters doorkruiste voor zijn nieuwe kunstinstallatie het halve land. Na het concept te hebben ontwikkeld in zijn atelier in Amsterdam verplaatste hij zich al snel naar het ouderlijk huis te Vorden, waar hij het werk met hulp van vader Antoon en zus Rowena verder ontwikkelde. De extra handen en ruimte waren ook nodig, aangezien Antoine een forse installatie had bedacht. De constructie werd technisch in Vorden uitgedacht, en ook Smederij Oldenhave werd erbij betrokken. Dat bedrijf vervaardigde de stalen binnenconstructie voor dit opzienbarende project.
Uiteindelijk ging alles op de aanhanger richting Maastricht alwaar het werd opgebouwd in één van de hoogaltaren van kunstminnend Nederland; de Cupola zaal van het Bonnefantenmuseum. Peters: “De bezoekers konden zich letterlijk door de installatie begeven en de kleding overal om zich heen ervaren. Mouwen en broekspijpen van bij elkaar 280 meter, eindigend in realistisch ogende handen en schoenen van mijzelf, mijn vader en mijn vriendin.”

Kleding
Antoine Peters (1981) maakte lange tijd creaties voor de catwalk. Tegenwoordig bewegen zijn objecten zich tussen de mode, kunst en architectuur, waarbij de relatie tussen kleding en het menselijk lichaam een verbindende factor is. Al twintig jaar tekent Peters kledingstukken en sculpturen die in dialoog met een ruimte tot stand komen.Hij heeft de honderden schetsen altijd als een dagboek verborgen gehouden. Maar sinds de geboorte van zijn zoon Alf durft hij deze ‘Space Garments’ werkelijkheid te laten worden.
Kleding - de ultieme universele beeldtaal - wordt op allerlei manieren vervormd, uitgerekt, herhaald, bijgesneden en opnieuw geconfigureerd en verrast de toeschouwer met een nieuwe vormentaal. Met zijn werk wil Antoine Peters ons letterlijk en figuurlijk anders laten kijken naar kleding, de wereld om ons heen en onszelf. Daarbij doorbreekt hij de traditionele relatie tussen toeschouwer en het object.

Ontregelend
De curieuze objecten van Antoine Peters hebben een ontregelend effect op de toeschouwer. Ze vragen om vertraging en een verandering van perspectief. Hiermee biedt de kunstenaar tegenwicht aan het consumentisme en zorgt hij voor een emotionele herwaardering van de vele kledingstukken die er al zijn en bevraagt hij tegelijkertijd ruimte en intimiteit.
Peters: “Daar komen mijn Achterhoekse roots ook wel om de hoek kijken. Ik geloof dat wanneer we allemaal een beetje gas terugnemen - doordat we gedwongen worden twee keer te kijken, te voelen of te denken - we dingen met meer empathie en besef doen of zeggen. En beter zorgen voor de wondere wereld die we met elkaar delen.”
Het werk van Antoine Peters was eerder te beleven in onder meer museum Boijmans Van Beuningen, het Zeeuws Museum, het New Orleans Museum of Art (NOMA), het Museum of Pop Culture Seattle (MoPOP), OCAT Shanghai en het Fresno Art Museum Californië.
Zie hoe de bezoekers zich door het kunstwerk bewegen op Peters Instagram.


Instagram: @antoine______peters

Een deel van de kunstinstallatie. Foto: PR
Een deel van de kunstinstallatie. Foto: PR
Een deel van de kunstinstallatie. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant