Bestuursleden Tonny Wassink en Fred Versteege (rechts, voorzitter) van de jubilerende Hengelose Auto- en Motorvereniging. Foto: Luuk Stam

Bestuursleden Tonny Wassink en Fred Versteege (rechts, voorzitter) van de jubilerende Hengelose Auto- en Motorvereniging. Foto: Luuk Stam

De Hamove is 85 jaar: ‘Verenigingsgevoel is hier ontzettend sterk’

Sport

Jubileum wordt zondag 25 september gevierd met groots motor-spektakel rondom de molen

Door Luuk Stam

HENGELO - Er waren – zo bekent bestuurslid Tonny Wassink (59) – best wel wat zorgen toen de wegrace na de periode van coronalockdowns in september vorig jaar weer op moest starten. Hoe zou de Hengelose Auto- en Motorvereniging (Hamove) dit allemaal weer gaan organiseren? Hoeveel actieve leden waren er nog over om te helpen? Zou alles op tijd opgebouwd zijn? “Nou, dan merk je hoe groot de Hamove is”, stelt Wassink. “Er stond hier zestig tot tachtig man te werken, binnen een week was het hele circuit klaar.” 

Het is tekenend voor de vereniging die aankomend weekend het 85-jarig bestaan viert, stelt ook voorzitter Fred Versteege (65): “Weet je, we zijn hier allemaal trots op. Dat dit nog bestaat, in Varssel, dat we hier nog één keer in het jaar de wegrace hebben op een stratencircuit. Maar ook trots op het feit dat we als vereniging zelfstandig zijn, alles in eigen huis hebben. Niet alleen het gereedschap en de middelen, maar ook alle onderdelen van de sport. De wegrace, de enduro, de cross, maar ook de tourritten, klassiekers en veteranen.”

Motorsportspektakel
Al die facetten van de in de 1937 opgerichte Hamove komen op zondag 25 september samen op een groot motorspektakel in en rondom de Varsselse molen, al sinds jaar en dag het clubgebouw. De vereniging telt anno 2022 zo’n 670 leden, een aantal dat de laatste jaren flink steeg dankzij de clubcrossen. Wie hieraan mee wil doen, moet lid zijn of worden. Ook tijdens het motorspektakel vindt er een clubcross plaats op het land tegenover de molen. Daarnaast is er deze zondag een tourrit voor motoren en een rit voor klassiekers en bromfietsen.
Ook zullen alle commissies zich presenteren. Dat zijn er heel wat: neem de touringcommissie, de crosscommissie, de klassiekercommissie, de veteraancommissie, de off road-commissie en de commissie voor de wandeltocht. Dan is er nog de club die verantwoordelijk is voor de bar en de catering. En onmisbaar onderdeel van de Hamove is de knokploeg, die alle commissies ondersteunt en zorgdraagt voor het onderhoud van de machines en het clubgebouw. Tenslotte is er de feestcommissie, want elk evenement sluit hier af met een feestje.
Dat is volgens voorzitter Versteege mede de kracht van de Hamove. “Dat verenigingsgevoel is hier ontzettend sterk”, stelt hij. “We zijn met een groep fanatieke liefhebbers, maar alles is vrijwilligerswerk. En ik zeg altijd: vrijwilligerswerk doe je in je vrije tijd en dat moet je met plezier doen. Die feestjes horen daarbij. Dat neemt niet weg dat we met z’n allen ook heel serieus bezig zijn. We kunnen dan ook best eens wat tegen elkaar zeggen, houden elkaar scherp. Dat moet ook. Je merkt aan iedereen hier: ze leven ervoor, ze gaan ervoor.”

Molen
Zowel het circuit de Varsselring als het clubgebouw zijn door de jaren heen flink ontwikkeld. In het jubileumweekend wordt een nieuw aangebouwde schuur geopend, bedoeld voor de opslag van materieel als kussens, afvalbakken en toiletwagens. Dit materiaal stond voorheen verdeeld over vier locaties, nu is het allemaal opgeslagen bij de molen. Die molen vormt een altijd aanwezig clubicoon, maar zorgt voor de vereniging ook voor heel wat vaste lasten en onderhoudskosten. Vooral de wegraces met dit jaar zo’n tienduizend toeschouwers, de enduro-evenementen en de clubcrossen moeten hiervoor het geld in kas brengen.
Toch maken ook vrijwel alle andere Hamove-onderdelen gebruik van de faciliteiten in de molen rondom onder meer de start en finish van hun evenementen. “Maar van een weekend met oude motoren kun je hier het gebouw niet laten draaien, zo reëel moet je ook zijn”, zegt Versteege. “De deelnemers aan bijvoorbeeld de tourritten helpen dan weer mee bij de wegrace, de clubcross of de enduro, als baancommissaris of bij de kassa. Die wisselwerking, op die manier samen zo’n vereniging vormen, dat is prachtig.”

IRRC
Zelf is Versteege eveneens voorzitter van de stichting International Road Racing Championship (IRRC). De jaarlijkse races in Hengelo maken deel uit van dit kampioenschap met ook wedstrijden in België, Duitsland, Finland en Tsjechië. “Dit is heel belangrijk voor het behoud van de stratenraces”, stelt Versteege. “Het is echt iets anders dan rijden op een permanent circuit als Assen. Voor de coureurs is het een ander gevoel, een andere beleving. En er is door de jaren heen een hele mooie groep van rijders gevormd. In de baan concurrenten, op het rennerskwartier helpen ze elkaar.”
Voor de Varsselring is onlangs de zogeheten driejaarlijkse FIM-homologatie weer toegekend, dat wil zeggen dat het circuit voldoet aan alle eisen om hier races te mogen organiseren. Wat de Hamove-leden eveneens vrolijk stemt, is de verjonging binnen de vereniging. Zo hebben met Bart Knol en Marcel Ritzer twee dertigers zitting genomen in het bestuur. Een blik op de toekomst? “Je kunt hooguit twee of drie jaar vooruitkijken”, zegt Wassink. “Maar we hebben zo’n sterke vereniging dat ik wel durf te zeggen: dat 100-jarig bestaan, dat gaan we halen.”

Bestuursleden Fred Versteege (links, voorzitter) en Tonny Wassink van de jubilerende Hengelose Auto- en Motorvereniging. Foto: Luuk Stam
Overzicht van het Circuit Varsselring - Hengelo. Foto: Luuk Stam

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant