Poseren voor het leuke speelbos op het schoolplein.Staand: Merle en Ninthe. Zittend: Dennis, Job, Carmen, Marit en Joyce. Foto: Alice Rouwhorst
Poseren voor het leuke speelbos op het schoolplein.Staand: Merle en Ninthe. Zittend: Dennis, Job, Carmen, Marit en Joyce. Foto: Alice Rouwhorst

Voldoende bagage meegeven voor de toekomst

Algemeen

Vorden – Openbare Dalton Basisschool De Dorpsschool heeft een nieuwe directeur. Marit Ranzijn heeft het stokje overgenomen van Paul Mekkes. Wie is zij en wat wil ze bereiken met deze school?

Door Alice Rouwhorst

Ze heeft sinds 1 mei een paar intensieve, maar zeer interessante weken achter de rug waarin ze de school en zijn omgeving begint te leren kennen. Ze wil graag meewerken aan een interview. "Maar', zegt ze, 'ik zou het leuk vinden om bij het interview kinderen te betrekken. Het bedenken van zinvolle vragen en het voeren van een goed gesprek is voor de kinderen een leerzame activiteit, die past binnen het daltondenken. Ik en de leerkrachten, allen dalton gecertificeerd, zijn ondergeschikt. We zijn hier voor de kinderen om ze volgens de daltonvisie voldoende bagage mee te geven voor hun verdere ontwikkeling. Daar past het afnemen van een interview dus ook bij. Dat spraken we af. En zo zat ik niet alleen met Marit aan tafel maar, in afwisselende samenstelling, met zeven kinderen die de vragen stelden. Merle en Dennis uit groep vijf, Carmen uit groep zes, Job uit groep zeven en Ninthe, Ties en Joyce uit groep acht. Zij stelden de vragen op, die ze met hun achterban besproken hadden en zaten ontspannen klaar om ze op juf Marit (spreek uit: Morit op z'n scandinavisch) af te vuren. Eén voor één stelden ze een vraag naar keuze. Een geanimeerd vraaggesprek tussen kinderen en directeur ontstond.

Rust in en om de school
Carmen opende het interview met de vraag of juf Marit iets over zichzelf kan vertellen. "Privé of werk?", wilde Ranzijn weten. "Werk", antwoordde Carmen. "In 1990 heb ik de Pabo afgerond. Mijn interesse lag bij het Montessori onderwijs, dat veel raakvlakken heeft met het daltononderwijs. Ik werk nu zo'n zevenentwintig jaar in het onderwijs. Eerst in Noord Holland, waar ik vandaan kom en sinds negen jaar in het oosten van het land als intern begeleider op drie scholen in Deventer en Schalkhaar. Dit is mijn eerste baan als directeur en ik heb er heel veel zin in."

Op de vraag wat ze wil verbeteren antwoordde Ranzijn dat ze juist heel veel positieve dingen ziet. "De rust in en om de school valt mij heel erg op. Dat is een vereiste, willen jullie goed kunnen leren. Jullie gaan beleefd met elkaar om, helpen elkaar en spelen samen op het uitnodigende schoolplein en het bos. Verbeteringen zitten vooral in het verdiepen van de vakgebieden, bijvoorbeeld voor lezen. Het is niet fout hoe we het nu doen, maar het kan altijd beter. We moeten blijven ontwikkelen. Naar dat soort zaken kijk ik."

Creatief en probleemoplossend denken
Ranzijn geeft de school nu al een dikke 8,5 á 9. Inderdaad geen tien, want niks is perfect. Ze kan niet aangeven wat er over tien jaar allemaal veranderd is op school. "Dat is in onderwijsland best ver weg. Ik heb er wel een idee bij, maar dat bepaal ik niet alleen. Dat doe ik samen met het team. Wat ik hoop is dat we binnen vijf jaar zo ingericht zijn dat we aan elk kind passend onderwijs kunnen bieden. Daar kunnen en moeten we, net als de meeste andere basisscholen nog wel stappen in zetten." Daarnaast verdiept ze zich in het model 21e eeuwse vaardigheden. "We leiden de kinderen op voor beroepen die we nu nog niet kennen. We moeten ze vaardigheden als creatief en probleemoplossend denken en handelen bijbrengen. ICT en mediawijsheid speelt hierbij een belangrijke rol".

Zelfstandig en respectvol
Ties wil weten waarom Ranzijn vindt dat kinderen naar de Dorpsschool moeten komen. "Allereerst omdat we een gezellige school met een openbaar karakter zijn waar goed les gegeven wordt en veel ruimte is voor de kinderen om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen op zijn of haar manier. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet of wat je gelooft. We zijn allemaal mensen die respectvol met elkaar omgaan. Pesten bijvoorbeeld hoort daar niet bij. Dat hopen we jullie onder andere bij te brengen met de Kanjertraining, die kinderen vanaf de eerste groep hier krijgen. In het Dalton onderwijs heeft een kind veel vrijheid in de manier van leren, maar wel binnen gestelde grenzen. Dat geldt ook hier op school. Voor ouders die interesse hebben in de school maak ik tijd vrij om ze te woord te staan en rond te leiden". Ties en zijn schoolgenootjes vinden het ook een hele leuke school, waar ze veel met thema's werken, inspraak hebben bij het vaststellen van regels bij zaken die zich in de klas voor doen, zoals het gebruik van de fidget spinner. Ze vinden het wel jammer dat er volgend schooljaar geen meester meer is. "Dat is iets wat ik helaas niet kan veranderen." In de zelf bedachte 'Show van het jaar' die elke groep ten tonele brengt kunnen ze veel van hun creativiteit kwijt. Voor groep acht is dat de eindmusical. Het geduld van Ninthe is na ruim drie kwartier vraag en antwoord wel op. "Mag ik nu gaan? Want we gaan oefenen voor de musical!", zegt ze enthousiast. Ze heeft nog net even tijd voor een foto en een hand en is dan samen met de anderen snel vertrokken.

dorpsschool.start.me

Marit Ranzijn in gesprek met Carmen, Ties, Ninthe, Job en Joyce. Foto: Alice Rouwhorst

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant