De adviezen van de leerlingen zowel digitaal als in 3D uitgewerkt. Foto: Tineke van den Polder

De adviezen van de leerlingen zowel digitaal als in 3D uitgewerkt. Foto: Tineke van den Polder

Klimaat in de Klas levert wellicht bruikbare ideeën op

Algemeen

VORDEN - De leerlingen van het Kompaan College presenteerden vrijdagmiddag 11 december hun ontwerpen in een tentoonstelling aan Tineke Polder en aan de directeur en afdelingsleider van de Vordense afdeling van het Kompaan College. ‘Wat doen planten met het klimaat in onze klas?’, was het uitgangspunt. Het is een van de ‘blikopeners’ die de leerlingen van het Kompaan College voorgeschoteld krijgen. Nico Wissing, een visionair waar het gaat om het vergroenen van de leefomgeving (hij leidde in september het project in) was door prive-omstandigheden verhinderd. Hij krijgt de opnamen van de presentaties en gaat deze beoordelen.

Nico Wissing is van huis uit tuinarchitect en hovenier. De laatste decennia ontpopte deze Achterhoeker zich tot een ‘Groene Visionair’. Samen met tv-hovenier Lodewijk Hoekstra, is hij eigenaar van NL Greenlabel en Greenm². Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring in tuin- en landschapsontwerpen. Vrijdag 18 september stond hij voor een groep van twintig leerlingen in leerjaar 2 van het Kompaan College in Vorden. Dat was in het kader van het Blikopeners-project.
Blikopeners zijn projecten waarbij leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs op een uitdagende manier kennismaken met techniek en zorg. De projecten voeren ze uit in Zutphen en Apeldoorn en worden gefinancierd door de provincie Gelderland. In een blog houden de partners die betrokken zijn bij de projecten elkaar en geïnteresseerden op de hoogte van hun ervaringen.

Wereldwijd
‘Wat doen planten met het klimaat in onze klas?’ Wissing vertelde over zijn werk dat hij wereldwijd doet en zijn motivatie om mensen bewust te maken van het belang van aandacht voor het klimaat. De docenten van het Kompaan lieten daarop de leerlingen de link leggen naar hun eigen situatie in de klas.

Voor de leerlingen hebben leerkrachten Ron Bastiaan Net en Gerrit Drenten de grote ambitie van Wissing vertaald in twee opdrachten die dicht staan bij de belevingswereld en bij mogelijkheden van de leerlingen passen. De tweede opdracht is speciaal bedacht om ook aan te sluiten bij leerlingen die meer geïnteresseerd zijn in ontwerpen en vormgeving dan direct in de ‘harde’ techniek. Via deze keuzeopdrachten ontdekken leerlingen dat techniek overal is en werken in de techniek heel veelzijdig kan zijn. De opdrachten waren: 1. Onderzoek samen een proefopstelling in de klas, waarbij het luchtklimaat in de klas kan worden gemeten. Geef aan het eind van het onderzoek enkele suggesties hoe je de luchtkwaliteit in de klas kan verbeteren. 2. Ontwerp elementen in een nieuw te bouwen school, waarbij een goed blijvende luchtkwaliteit een eerste vereiste is.

De leerlingen gingen zelf op onderzoek uit. Bij bedrijven in de buurt, op het internet; ze gingen vragen stellen, plannen delen en vooral met hun zelfgemaakte meetapparatuur meten wat planten doen met het klimaat in de klas. En een vast onderdeel van het programma is in ieder geval een bezoek aan Bronkhorst High-Tech.

Gastles
Op vrijdag 30 oktober was het zover: drie medewerkers van Bronkhorst High Tech zaten thuis klaar en de leerlingen keken naar het digiboard. De materialen die normaal bij een bedrijfsbezoek horen waren al op school en er waren diverse filmpjes gemaakt zodat de leerlingen toch een goed beeld kregen van het bedrijf. Maar waarom heb je eigenlijk instrumenten nodig om lucht te doseren? De leerlingen mochten een ballon zelf proberen op te blazen tot precies 21 centimeter doorsnede. Wie kwam er het dichtstbij? Yes! Die kreeg een chocoladeletter waarvoor de ingrediënten zijn gedoseerd met behulp van instrumenten van Bronkhorst… Die zijn allemaal even lekker dus!

Er werd afgesloten met een quiz en zowel de winnaar als de medewerkers van Bronkhorst High Tech kregen een applaus. Een interactieve presentatie voor een groep vraagt om inventiviteit van het bedrijf en de school en vraagt veel van de concentratie van de leerlingen. Het ging prima.

Proefopstelling
De weken hierna gingen de leerlingen zelf aan de slag met de opdracht die zij hebben gekozen. Eén groep ontwierp een proefopstelling in de klas, waarbij het luchtklimaat in de klas kon worden gemeten. Zij gingen met zelfgebouwde meetapparatuur van lego-mindstorms aan de slag om de opstelling te testen.

Een andere groep heeft samen met interieurstyliste Tineke van den Polder van Studio Magnolia een ontwerp gemaakt voor het gebruik van planten in de kantine. Wie weet kunnen deze ideeën wel meegenomen worden in het ontwerp van het nieuw te bouwen schoolgebouw in Vorden. De maquettes die de leerlingen maakten, worden in ieder geval aangeboden aan de architect. Die gaat bekijken of er wellicht ideeën tussen zitten die gebruikt kunnen worden in het nieuwe schoolgebouw. De bouw hiervan begint volgens planning in de tweede helft van komend jaar.

Nico Wissing gaat de maquettes en presentaties beoordelen en deze beoordelingen worden na de kerstvakantie met de leerlingen besproken.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant