Rowena Peters bij haar afstudeerwerk: de installatie Post-Antropoceen. Foto: Daan Noordhuizen Fotografie
Rowena Peters bij haar afstudeerwerk: de installatie Post-Antropoceen. Foto: Daan Noordhuizen Fotografie (Daan Noordhuizen Fotografie)

Rowena Peters studeert af als docent beeldende kunst en vormgeving

VORDEN - De corona-crisis heeft Rowena Peters uit Vorden niet kunnen stoppen: zij sloot onlangs de deeltijd bacheloropleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan ArtEZ met succes af. Haar beeldend afstudeerwerk is een grote installatie genaamd ‘Post-Antropoceen’.

Rowena (1982) had het geluk dat zij in de spuiterij van haar ouders Antoon en Maria Peters (Schildersbedrijf Peters) de mogelijkheid kreeg om haar beeldend werk te realiseren. Haar afstudeerwerk ‘Post-Antropoceen’ bestaat uit twee sculpturen (1,73 meter hoog) en een 2D-werk (2,58 meter hoog x 7,90 meter breed). Het is gemaakt van karton, acrylverf, olieverf, keramiek, wol, kattenhaar, spiegels en hout.

Dieren
Rowena Peters heeft een speciale band met niet-menselijke dieren. Sporen die de natuur achterlaat zoals veren en haren laten haar keer op keer verwondering ervaren over de schoonheid van de natuur. Deze verzameling van indrukken inspireert haar tot schilderwerken en sculpturen maar ook tot installaties. Het werk bestaat uit meerdere lagen die ontstaan doordat zij afwisselend opbouwend en destructief werkt, een visualisatie van de complexiteit van het leven.
Filosoof Eva Meijer inspireert Rowena om de dieren een stem te geven. Hiervoor gebruikt ze een veelzijdigheid aan materialen. Zo combineert ze natuurlijk en dierlijk restmateriaal met industrieel restmateriaal zoals golfkarton. Peters houdt zich onder meer bezig met de vraag: zijn dier en mens gelijk?

Zelfvertrouwen
Voor haar educatief afstudeerproject heeft Rowenaj onderzoek gedaan naar hoe het zelfvertrouwen van leerlingen in het speciaal onderwijs door middel van beeldende lessen kan worden vergroot. Dit onderzoek is ontstaan vanuit één van haar passies: dieren. Gezelschapsdieren oordelen niet zoals mensen dat kunnen doen, zij zijn er altijd voor je, zij zijn trouw en zorgen voor gezelligheid.
Omdat haar hart ligt bij het speciaal onderwijs heeft zij ervoor gekozen om een product te ontwikkelen voor deze doelgroep. Dat bestaat uit een meetinstrument en een lessenserie waarmee het zelfvertrouwen van leerlingen in het beeldend onderwijs kan worden gemeten en vergroot.
Een kind met een beperking dat speciaal onderwijs volgt is net zo waardevol als ieder ander kind. Het vergroten van het zelfvertrouwen door middel van de beeldende vakken is iets waar zij als leerkracht graag aan wil bijdragen. Rowena Peters: ‘Ik vind het mooi om uit te gaan van de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. De leerlingen mogen veel experimenteren en eigen inbreng en vrijheid voor verschillende keuzes van de leerlingen wil ik juist stimuleren. Het zou mooi zijn als zoveel mogelijk leerlingen dankzij de lessenserie een boost van zelfvertrouwen krijgen. Zodat zij net als Pippi Langkous (‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’) sterk en vol zelfvertrouwen in de wereld staan.

Overstap
Daarnaast wil Rowena ook zelf beeldend werk blijven maken en tentoonstellen. Op deze manier wil zij mensen aanzetten om na te denken over de relatie tussen dier en mens. Via haar werk wil zij mensen uitnodigen om de overstap van het Antropoceen (het tijdperk waarin het Aardse klimaat en de atmosfeer de gevolgen ondervinden van menselijke activiteit ) naar ‘haar’ Post-Antropoceen te maken.
De video van Rowena's beeldend afstudeerwerk is te bekijken op haar facebookpagina rowenapeterskunst en op haar website.


www.rowenapeters.nl


Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden