<p>Wethouder Paul Hofman en aanwonenden van de Almenseweg fietsen op een vrachtwagenvrije Almenseweg. Foto: Liesbeth Spaansen</p>

Wethouder Paul Hofman en aanwonenden van de Almenseweg fietsen op een vrachtwagenvrije Almenseweg. Foto: Liesbeth Spaansen

Per fiets genieten van vrachtverkeervrije Almenseweg

Buurt: ‘het gaat om veiligheid en leefbaarheid’

Door Liesbeth Spaansen

VORDEN – Er ging een traject van meer dan een jaar overheen, maar de veertig aanwonenden van de Almenseweg in Vorden zijn blij met het resultaat: doorgaand vrachtverkeer is niet meer welkom in hun straat. Alleen vrachtverkeer dat iets moet afleveren mag er rijden. Bij elk kruispunt, inclusief het Zutphense deel tot aan de N346 staat nu een verbodsbord. Voor de officiële ‘onthulling’, donderdag 10 juni, fietste een groep buren graag met wethouder Paul Hofman mee.

Om 9.00 uur verzamelde een groepje aanwonenden bij het station in Vorden. Daar voegde wethouder mobiliteit/verkeer en vervoer Paul Hofman zich bij, om per fiets de Almenseweg op te fietsen tot aan het einde. Op de terugweg werd gestopt op het terras van restaurant ‘Bij de Buuren’ voor een ‘buurenkoffie’; daar waren meer aanwonenden aanwezig. Er stond koffie en taart namens de gemeente klaar. De wethouder had de eer om de taart aan te snijden.

Ernest van Arendonk, samen met Ton Swagten mede-initiatiefnemer van het project vrachtwagenverbod op de Almenseweg, dankt degene die deze ochtend aanwezig zijn. “Het is tenslotte echt een collectieve activiteit”, noemt hij. “Ook dank aan de gemeente. Ondanks dat we hard hebben moeten vechten om het een en ander voor elkaar te krijgen, is het ons toch gelukt om binnen een jaar tijd het vrachtwagenverbod hier van de grond te krijgen. Bijzonder dank voor wethouder Paul Hofman en Ilja Scholten (verkeerskundige bij de gemeente Bronckhorst, red.) die eigenlijk onze contactpersoon is waar we mee gesproken hebben. Fantastisch!”

Het project is niet ten einde, want het vrachtwagenverbod is één ding. “De vrachtwagens sec zijn niet het grootste probleem. Dat is het gedrag van de verkeersgebruiker en niet alleen gemotoriseerde verkeersgebruikers. Ze rijden hier hard, ze drammen overal door omdat ze zeggen 60 is 60. Het gaat ook om de niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers, die even gevaarlijk kunnen zijn als die andere.” Als voorbeeld noemde hij fietsers die ineens op kruispunten stoppen om de kaart te doorzoeken, waar ze heen moeten. “Daar ligt nog wel een taak. Het gaat om veiligheid en leefbaarheid.”

Wethouder Hofman dankt de aanwezige aanwonenden van de Almenseweg. “Er zijn veel klachten over het verkeer. Het wordt er niet veiliger op. Er is meer en zwaarder verkeer, het gaat sneller, harder. Tegelijkertijd gaan we meer fietsen en wandelen, zeker in deze omgeving. Dat levert nogal eens conflicterende belangen op. Ik was ook heel blij dat jullie niet alleen voor eigen belang opkwamen, maar ook meteen heel realistisch waren en snapten dat er auto’s zijn en vrachtverkeer.”

Het ging de aanwonenden er ook om, dat deze straat veiliger zou worden en zij gaan nu met elkaar het gedrag proberen te verbeteren. Er wordt door de gemeente een bewustwordingscampagne overwogen. Ook als straks de school wordt gerealiseerd tegen Vorden aan en een rotonde aangelegd aan het einde van de Almenseweg in Zutphen, zo laat de wethouder weten, komen daar gesprekken over met de aanwonenden.

“Jullie zijn volhardend”, besluit Hofman. “De communicatie liep niet altijd helemaal vlekkeloos, maar ik ben blij dat jullie niet opgegeven hebben. Dit is de eerste stap. Heel veel dank voor al jullie inzet.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden